3,4 MP SZZIG Kevesen ltek olyan kocsiban, amelynek kevesebb mint 4 msodperc szksges csak a szzra gyorsulshoz. Nem tl sok ngykerek kpes erre. Mg a legendsan jl gyorsul sport motorkerkproknak is kemnyen kzdenik kell, hogy ehhez hasonl rtket tudjanak elrni. Egy Kispolszkitl pedig maga a csoda.
Ktszztven lers dzel Kispolszki, mint a hazai gyorsulsi versenyek egyik sztrja. Elg hihetetlenl hangzik ez a mondat, de elutaztunk Egerbe Gyetvai Miklshoz, mert neki egy pontosan ilyen gpezete van. A tallkoz helysznl vlasztott szlloda udvarn ppen egy lengyel nyugdjasokbl ll turistacsoport kszldott ki a buszbl. Nhnyan rgtn vissza akartak fordulni, amikor meglttk ezt a kk sznben tndkl kis raktt, mert gy gondoltk, hossz s dolgos letkben k mr a Polski Fiat 126-os minden vltozatval tallkoztak, de olyan, ami itt vrta ket, csak a Marson lehet, s a sofr biztos eltvesztette a bolygt a hossz utazs alatt. Kis stbunk is ktelkedett, s hogy biztosan kiderljn, nem tmeghipnzis, vagy hallucinci ldozatai vagyunk, Drvai Laci kollgnk be is kredzkedett a kocsiba egy rvid gyorsulsra. Igen, az, aki a fenti kpen vatosan kipislant az ablakon. A fldn kucorogva, htt a motortrnek vetve kiprblta, hogy ez a szerkezet tnyleg mkdik. St, jl mkdik. Annyira jl, hogy csak modern magyar szpirodalmi mben szoktk lerni azokat a szavakat, amellyekkel az tlt lmnyt ecsetelte, a MAXI tuning nyomdafestke kifakulna, ha lernnk. Gyertvai r azonban a sikeren fellelkeslve megosztotta velnk az aut szletsnek krlmnyeit. eredetileg Formula autkkal plyaversenyzett t ven t, mg haznk egyetlen F1-es piltjval, Baumgartner Zsolttal is kergettk egymst a Hungaroringen, de ez vllalhatatlanul kltsges hobbinak bizonyult. Olcsbb alternatvt keresett az autversenyzsre. Gondolhatnnk, egy Kispolszkinl kevs kltsghatkonyabb megolds van erre a krdsre. Majdnem. Az eredetileg megvett, nem klnsebben ltvnyos gpezet is gyorsulsi versenyekre plt, de egszen ms dimenzikban mozgott. Nan, hiszen csak 150 lers volt, ami "szerny" tbblet az eredeti 26-hoz kpest. A kvetkez lps egy ersebb motor beptse volt. Ez a Golf IVesbl szrmazik, s turbdzel. A Krezi Diesel (http://www.krezidiesel.hu/) nev csapat ajnlsra kerlt be ez a motor. Klnleges cg ez, hiszen benzines ermveknek mg a kzelbe sem mennek. Olyanokat, mint a magasnyoms kzvetlen befecskendezs, az impulzusfeltlts, magasnyoms tbblpcss feltlts, vltoz turbinageometria, vzbefecskendezs, na s az alternatv zemanyagok. Az ms krds, hogy ezek j rsze csak most rkezett meg a szemlyautk motorjaiba. A Krezi Diesel motorja most 250 lers, s hihetelenl megbzhat. Hromfutamonknt ellenrzik, de eddig hibtlanul zemelt. Pedig mlyrehatan talaktottk. Pldul a turbnyomst 2,2 barra emeltk. Ehhez kellett persze nagyobb feltlt is, meg egy egszen specilis zemanyag. A gzolajhoz a tuningmester ajnlsra repceolajat kevernek. Igen, Tesco Gazdasgos Stolaj kell ennek a Kispolszkinak, hogy rletes szguldsba kezdjen. Ilyenkor mgtte olyan illat terjeng, mintha egy gyorsttermet lerohant volna egy harckocsiszzad, s a hangja is erre hasonlt. Zene a flnek, de errl ms vlemnyt formltak a szllodba nagy nehezen bekltztt nyugdjas lengyel hlgyek, mert a harmadik gyorsulsprba utn ktelen kiablssal tiltakoztak a zajrtalom ellen. A teljestmny azonban nem minden ebben a sportgban, amelyet gyorsulsi versenynek hvnak – tudtuk meg. Az elinduls technikjnak legalbb ekkora a szerepe. A kk Polski Fiat 126-ban most mr szinterkuplung dolgozik, amelyet utcn szinte lehetetlen hasznlni, igazi krnyezete a versenyplya. A Kispolszkiban lehetv teszi, hogy start eltt 3000-es fordulatra prgjn a motor, s a zld jelzsre csak le kell ugorni rla – s ettl sem g le, nem kezd csszni, csak teszi a dolgt. Az elz, hagyomnyos szerkezet egyszer megbicsaklott – ez azzal jrt, hogy egy j motort is kellett venni a kocsiba, mert a rgit tnkretette. A gyri virsligumik sem maradtak meg. Ell Micheline slickek vannak, de meglep mdon ezeknek nincs tl sok szerepk – az indulskor az els mterekbl igen sokat kt kerken tesz meg a kocsi, amit az les vasakbl ptett kitmaszt prbl tbbkevesebb sikerrel megakadlyozni. A hts gumik angolok, s MAX gyrtmnyak. Ezek vgottak, Gyertvai r szavai szerint intermdik, s jk vizes aszfalton is. Hogy mennyire jk, azt az bizonytja, hogy a kk Kispolszki egyik legnagyobb ellenfelt, a 700 lers Camart is sikerlt megverni, amikor felkerltek az exlengyel gpezetre. Bizony ez a kis aut ilyen ers gpek ellen szll harcba, s sikeres. A 420 lers Trabantot mr tbbszr legyzte, a Camaro skalpja is megvolt, a kvetkez lps a 900 lers Audi S2 befogsa lesz. A meglep az, hogy ez az irdatlan er egy igencsak forms jrmben lttt testet. Gyertvai r hasonl lelkesedssel mutatta meg a hts tengely el ppen hogy befr, keresztbe fordtott VW dzelmotort a rvidtett hatfokozat vltval, s a rgi motor egsz helyt elfoglal brutlis kzteshtt. Beszlt a kocsi fnyezsrl, az apr csinostsokrl, s a Cerka Design ltal elkvetett matriczsrl. Az aut s gazdja nem nyaral. Teljes ervel kszlnek a belga futamra, amely a vilgkupa rsze, s amelyre a szervezk szemlyesen adtk t meghvsukat. Kzben pedig az FTS Tuning mhelyben mr kszl egy meglepets. Az is Kispolszki lesz, abba is brutlis motor kerl, de a rszletek mg titkosak. Amint elkszl, nem is lesz annl izgalmasabb dolog, mint a kt szupersebes Polski Fiat 126-nak drukkolni – amire taln mg a lengyel nyugdjascsoport is befizetne.
 Szveg: Busnszky Lajos Kpek: Szab-Jilek dm
|

|