3,4 MP SZÁZIG Kevesen ültek olyan kocsiban, amelynek kevesebb mint 4 másodperc szükséges csak a százra gyorsuláshoz. Nem túl sok négykerekě képes erre. Még a legendásan jól gyorsuló sport motorkerékpároknak is keményen küzdeniük kell, hogy ehhez hasonló értéket tudjanak elérni. Egy Kispolszkitól pedig maga a csoda.
Kétszázötven lóerős dízel Kispolszki, mint a hazai gyorsulási versenyek egyik sztárja. Elég hihetetlenül hangzik ez a mondat, de elutaztunk Egerbe Gyetvai Miklóshoz, mert neki egy pontosan ilyen gépezete van. A találkozó helyszínéül választott szálloda udvarán éppen egy lengyel nyugdíjasokból álló turistacsoport kászálódott ki a buszból. Néhányan rögtön vissza akartak fordulni, amikor meglátták ezt a kék színben tündöklő kis rakétát, mert úgy gondolták, hosszú és dolgos életükben ők már a Polski Fiat 126-os minden változatával találkoztak, de olyan, ami itt várta őket, csak a Marson lehet, és a sofőr biztos eltévesztette a bolygót a hosszú utazás alatt. Kis stábunk is kételkedett, és hogy biztosan kiderüljön, nem tömeghipnózis, vagy hallucináció áldozatai vagyunk, Drávai Laci kollégánk be is kéredzkedett a kocsiba egy rövid gyorsulásra. Igen, ő az, aki a fenti képen óvatosan kipislant az ablakon. A földön kucorogva, hátát a motortérnek vetve kipróbálta, hogy ez a szerkezet tényleg működik. Sőt, jól működik. Annyira jól, hogy csak modern magyar szépirodalmi műben szokták leírni azokat a szavakat, amellyekkel az átélt élményt ecsetelte, a MAXI tuning nyomdafestéke kifakulna, ha leírnánk. Gyertvai úr azonban a sikeren fellelkesülve megosztotta velünk az autó születésének körülményeit. Ő eredetileg Formula autókkal pályaversenyzett öt éven át, még hazánk egyetlen F1-es pilótájával, Baumgartner Zsolttal is kergették egymást a Hungaroringen, de ez vállalhatatlanul költséges hobbinak bizonyult. Olcsóbb alternatívát keresett az autóversenyzésre. Gondolhatnánk, egy Kispolszkinál kevés költséghatékonyabb megoldás van erre a kérdésre. Majdnem. Az eredetileg megvett, nem különösebben látványos gépezet is gyorsulási versenyekre épült, de egészen más dimenziókban mozgott. Naná, hiszen csak 150 lóerős volt, ami "szerény" többlet az eredeti 26-hoz képest. A következő lépés egy erősebb motor beépítése volt. Ez a Golf IVesből származik, és turbódízel. A Krezi Diesel (http://www.krezidiesel.hu/) nevű csapat ajánlására került be ez a motor. Különleges cég ez, hiszen benzines erőműveknek még a közelébe sem mennek. Olyanokat, mint a magasnyomású közvetlen befecskendezés, az impulzusfeltöltés, magasnyomású többlépcsős feltöltés, változó turbinageometria, vízbefecskendezés, na és az alternatív üzemanyagok. Az más kérdés, hogy ezek jó része csak most érkezett meg a személyautók motorjaiba. A Krezi Diesel motorja most 250 lóerős, és hihetelenül megbízható. Háromfutamonként ellenőrzik, de eddig hibátlanul üzemelt. Pedig mélyrehatóan átalakították. Például a turbónyomást 2,2 barra emelték. Ehhez kellett persze nagyobb feltöltő is, meg egy egészen speciális üzemanyag. A gázolajhoz a tuningmester ajánlására repceolajat kevernek. Igen, Tesco Gazdaságos Sütőolaj kell ennek a Kispolszkinak, hogy őrületes száguldásba kezdjen. Ilyenkor mögötte olyan illat terjeng, mintha egy gyorséttermet lerohant volna egy harckocsiszázad, és a hangja is erre hasonlít. Zene a fülnek, de erről más véleményt formáltak a szállodába nagy nehezen beköltözött nyugdíjas lengyel hölgyek, mert a harmadik gyorsuláspróba után éktelen kiabálással tiltakoztak a zajártalom ellen. A teljesítmény azonban nem minden ebben a sportágban, amelyet gyorsulási versenynek hívnak – tudtuk meg. Az elindulás technikájának legalább ekkora a szerepe. A kék Polski Fiat 126-ban most már szinterkuplung dolgozik, amelyet utcán szinte lehetetlen használni, igazi környezete a versenypálya. A Kispolszkiban lehetővé teszi, hogy start előtt 3000-es fordulatra pörögjön a motor, és a zöld jelzésre csak le kell ugorni róla – és ettől sem ég le, nem kezd csúszni, csak teszi a dolgát. Az előző, hagyományos szerkezet egyszer megbicsaklott – ez azzal járt, hogy egy új motort is kellett venni a kocsiba, mert a régit tönkretette. A gyári virsligumik sem maradtak meg. Elöl Micheline slickek vannak, de meglepő módon ezeknek nincs túl sok szerepük – az induláskor az első méterekből igen sokat két keréken tesz meg a kocsi, amit az öles vasakból épített kitámasztó próbál többkevesebb sikerrel megakadályozni. A hátsó gumik angolok, és MAX gyártmányúak. Ezek vágottak, Gyertvai úr szavai szerint intermédiák, és jók vizes aszfalton is. Hogy mennyire jók, azt az bizonyítja, hogy a kék Kispolszki egyik legnagyobb ellenfelét, a 700 lóerős Camarót is sikerült megverni, amikor felkerültek az exlengyel gépezetre. Bizony ez a kis autó ilyen erős gépek ellen száll harcba, és sikeres. A 420 lóerős Trabantot már többször legyőzte, a Camaro skalpja is megvolt, a következő lépés a 900 lóerős Audi S2 befogása lesz. A meglepő az, hogy ez az irdatlan erő egy igencsak formás járműben öltött testet. Gyertvai úr hasonló lelkesedéssel mutatta meg a hátsó tengely elé éppen hogy beférő, keresztbe fordított VW dízelmotort a rövidített hatfokozatú váltóval, és a régi motor egész helyét elfoglaló brutális közteshűtőt. Beszélt a kocsi fényezéséről, az apró csinosításokról, és a Cerka Design által elkövetett matricázásról. Az autó és gazdája nem nyaral. Teljes erővel készülnek a belga futamra, amely a világkupa része, és amelyre a szervezők személyesen adták át meghívásukat. Közben pedig az FTS Tuning műhelyében már készül egy meglepetés. Az is Kispolszki lesz, abba is brutális motor kerül, de a részletek még titkosak. Amint elkészül, nem is lesz annál izgalmasabb dolog, mint a két szupersebes Polski Fiat 126-nak drukkolni – amire talán még a lengyel nyugdíjascsoport is befizetne.
Szöveg: Busánszky Lajos Képek: Szabó-Jilek Ádám
|
|